DPF to filtr cząstek stałych, czyli element montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych i benzynowych. Odpowiada za oczyszczanie spalin z cząstek stałych, zawierających sadzę i inne zanieczyszczenia. Z czasem filtr DPF ulega wyeksploatowaniu, co wymusza jego wymianę lub znacznie tańszą regenerację – bardzo ważne jest regularne czyszczenie filtrów DPF, aby ich pełna funkcjonalność została zachowana jak najdłużej.
Filtry cząstek stałych
Filtr DPF działa w oparciu o prostą zasadę. Cząstki stałe osiadają na jego ściankach oraz włóknach, wykonanych z metalu, materiałów ceramicznych lub specjalnego papieru. Stopniowe gromadzenie się zanieczyszczeń prowadzi do zapychania filtra, co następuje wraz z upływem kolejnych kilometrów. Jego żywotność w dużym stopniu zależy od stanu technicznego samochodu, a także stylu jazdy kierowcy czy jakości stosowanego paliwa. Wiele pojazdów dysponuje trybem pasywnej regeneracji filtra DPF. Umożliwia on samooczyszczanie elementu, polegające na katalitycznym spalaniu cząstek stałych w wysokiej temperaturze. Niektóre samochody posiadają też specjalne systemy wypalania. Odbywa się to na skutek tymczasowej zmiany trybu pracy silnika, doprowadzając do wzrostu emisji dwutlenku azotu. W rezultacie następuje utlenianie się węgla zawartego w cząstkach. Nie da się jednak usunąć w ten sposób substancji niepalnych, które z czasem kumulują się i tworzą popiół. Systematyczne zapełnianie się filtra osłabia efektywność procesu odnowy. Po jego całkowitym napełnieniu system pokładowy wyświetla komunikat, który oznacza konieczność wymiany filtra DPF. Jest jednak inna możliwość, dzięki której możemy uniknąć kosztownej wymiany – a mianowicie regeneracja lub czyszczenie filtrów DPF.
Czyszczenie filtrów DPF
Koszt wymiany filtra cząstek stałych na nowy jest dość wysoki. Właściciele aut nierzadko decydują się więc na jego całkowite usunięcie. Takie postępowanie wiąże się jednak z ryzykiem otrzymania wysokiego mandatu, a nawet zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Wynika to z faktu, że taki pojazd nie spełnia obowiązujących norm emisji spalin. Obecnie jednak filtry DPF można poddać skutecznej regeneracji. Takie rozwiązanie jest sposobem na oszczędność, a jednocześnie pozostaje postępowaniem zgodnym z prawem. Najczęściej stosowana jest metoda hydrodynamicznego czyszczenia filtrów DPF. Proces ten polega na demontażu części, weryfikacji jej stanu i poddaniu filtra cząstek stałych płukaniu w gorącej wodzie z użyciem specjalnego środka zmiękczającego. Na koniec DPF jest suszony, odnawiany i ponownie montowany w aucie.
Maszyny czyszczące filtry DPF
Świadczenie usług czyszczenia filtrów DPF wymaga zaopatrzenia zakładu w specjalne urządzenie regeneracyjne oraz narzędzia umożliwiające ocenę poziomu zbrudzeń filtra. Przykładem takiego sprzętu jest DPF Premium, maszyna dedykowana filtrom DPF, FAP i SCR – KAT. Urządzenie to obejmuje kompleksową regenerację, uwzględniającą czyszczenie filtrów DPF, ich testowanie i suszenie, a także drukowanie raportów czyszczenia. DPF Premium to produkt, który skutecznie czyści filtry DPF w samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusach, maszynach budowlanych. Przez cały okres eksploatacji maszyny można również korzystać z wymiennego systemu filtracji brudnej wody, detergentów do czyszczenia filtrów DPF oraz części zamiennych.
Cennik regeneracji i czyszczenia filtrów DPF
DPF/FAP/DOC/GPF osobowe
od 399 zł
DPF ciężarowe lub katalizatory SCR
od 899 zł
DPF + SCR ciężarowe 2 w 1
od 1999 zł
Ceny czyszczenia i regeneracji filtrów DPF dla warsztatów samochodowych są ustalane indywidualnie
603 079 769 i biuro@auto-naprawa-gaz.pl